Pages

Tuesday, August 3, 2010

Demam Panas

Balek kerja je tadi, Asri dah lembik semacam. Rasa badan, panaaaaaaaas sangat. Kepala berat je dia kata. Aih, kacau ni.

Ni 2nd time Asri demam panas sejak kahwin ni. Tapi yang 1st time kat kampung, aku tak risau sebab apa-apa hal ayah ada. Kat KL ni, camne aku nak handle kalau Asri tak boleh bangun nanti ni. [Mau Mike n ngenget jadi mangsa nak ke spital or klinik kalau apa-apa hal jadi. Boleh eh korang..(,”)]

Aku risau betul kalau kena demam panas. Demam panas teruk akibat dia kalau lambat dapatkan rawatan. kalau budak kecik, mau bole kena swan. Silpa ari bulan, boleh buat otak terencat. Kalau dah besar lak kena, akibat dia..cuma tak boleh bangon je la..

Aku harap sangat Asri cepat baik. tak melarat demam macam aku dulu.

Nampak gaya nya macam aku kena jadi nurse+doktor je malam ni.

Naseb baek ada internet. aku pon dok google lah macam mana nak bagi demam cepat surut. Takmolah Asri demam lama-lama. Mak, tolong mak…………………………………

Antara tips yang aku dapat, (aku combine kan pengalaman dulu-dulu dan apa yang aku baca kat cik tenet)

Mula-mula, mandikan en demam dari kaki kemudian bawak ke kepala. Ayah kata, kalau sakit kepala syampu puas-puas dan mandi dalam masa 15 minit. Keluarkan haba dalam badan. Kan besh kalau rumah ada bath tub.(Sampai-sampai rumah memang aku dah suruh Asri mandi dah)

Lepas mandi, jangan pakai kan baju tebal-tebal. Pakai baju yang nipis je. Pakai t shirt pagoda dengan boxer pon takpe. Kalau rasa sejuk, selimut pun pakai kan selimut nipis je.

Lepas tu, kalau perut kosong bagi la dia makan something. Tak berat pon takpe, janji jangan perut kosong masa makan ubat. Kalau tak, ubat punya tindak balas jadi lain macam pulak nanti. Untuk sementara, makan panadol atau yang sama waktu dengan nya pon takpe.

Dah bagi makan ubat, biar kan dia tidur. Kalau ada kool fever, tampal lah kat kepala. Kalau takde, lap-lap kan la dengan kain basah badan orang demam supaya haba cepat keluar.

Tidur bagus untuk orang demam sebab boleh mempercepatkan body recover. Bila body dalam keadaan rest, senang la dia nak melawan demam.

Tapi kepada orang yang jaga orang demam, tidur tak baik untuk anda. Jaga orang demam. Kang kalau korang tidur,sapa nak siapkan apa yang pesakit nak.

Last, cek temparature selalu.

Kalau demam terok dah 4 hari, pergi hospital untuk cek darah!!

imagepanas sangat dah ni. Gambar dari sini

0 comments: